
WILL RUSSIA'S FREE PRESS SURVIVE?

NICHOLAS DANILOFF

Freedom of expression, and the associated freedoms of press, belief, religion,
assembly, and grievance have never been greater in Russia than they are today.
Conversely, never before have the authorities suffered a greater inability to
suppress information and manipulate men's minds. This situation is the result
of a long struggle, going back decades, between two powerful tendencies: the
desire of individuals to express themselves freely, and the determination of
leaders to use information selectively as a lever of power.

With the new freedoms have come what many Russians consider to be
excesses: hate-mongering, rabid anti-semitism, disclosure of classified informa-
tion, libel, lack of professional standards, pornography, corruption, and "un-
fair" criticism of the nation's top leaders. These developments have, in turn,
elicited a political backlash. Leaders and ordinary people ask: Shouldn't crimi-
nal sanctions be imposed on the press for overstepping certain bounds?
Shouldn't parliament pass an official secrets act? Shouldn't a law be adopted
prohibiting criticism of officials? These challenges raise the question: Is media
freedom in Russia here to stay or will it be restricted again in the not-too-distant
future by the suppressionists?

Burden of Suppression

The legacy of suppression is one of Russia's heaviest burdens.1 When En-
gland'and other European nations were throwing off pre-publication censor-
ship in the 17th century, Russia was tightening its control over publishing.
Nicholas I imposed a particularly severe censorship as a result of the Decembrist
mutiny of 1825 which sought to depose him and exterminate his family.
Nicholas' son, Alexander II, and his great grandson, Nicholas II, loosened these
strictures in the late nineteenth and early twentieth century.

But the free Russian press did not survive the 1917 Revolution. Despite claims
of devotion to press liberty, Vladimir Lenin began a ruthless campaign to close

1. Yu. M. Baturin, "Tsenzura protiv glasnosti: Ot Ivana Groznogo do 1917 (Censorship Against
Glasnost: From Ivan the Terrible to 1917)," Sovietskoe Gosudarstvo i Pravo, No.3 (March 1989),
134-142.

Nicholas Daniloffjournalist, commentator, author, and a former Moscow bureau chief for U.S.
News and World Report, is currently director of Northeastern University's School of Journal-
ism.



THE FLETCHER FORUM

down opposition newspapers once he came to power. His communist succes-
sors created one of the most rigid systems of press control the world has ever
known. It was based on various mechanisms: raw terror; criminal sanctions for
denigrating the state and the communist system; appointment of reliable party-
line editors; and a formal censorship agency called Glavit, created in 1922,
which issued a classified Index nicknamed "the Talmud," secretly defining
forbidden topics.

This artillery of suppression inspired most writers and editors to strive for
self-preservation by committing self-censorship. The reflex of self-censorship,
which produced intellectual dishonesty and corruption, became as powerful as
the formal mechanisms of censorship.

Censorship under Pressure

Yet this impressive censorship machine began to fail in the years following
Stalin's death in 1953. Pressures, both internal and external, combined to push
the Soviet Union towards a more open society and towards press freedom. At
least three major internal pressures were at play: (1) the undermining of the
intelligentsia's faith in the political leadership due to a series of political/mili-
tary crises between 1953 and 1983, (2) the economic stagnation of the Brezhnev
era, and (3) repressed free-thinking.

First, Nikita S. Khrushchev's "Secret Speech" on Stalin's crimes to the 20th
Communist Party Congress in 1956 sent shock waves throughout the commu-
nist world. Hungary, subsequently, tried to break away from the communist
bloc and was brutally suppressed. Twelve years later, Czecho-Slovakia at-
tempted an unorthodox renewal and was invaded. Eleven years after that, the
Kremlin invaded a turbulent Afghanistan and Soviet troops bogged down in
an unwinnable war. That probably spared an unruly Poland, where trade
unionism and religion were on the rise, the same fate as Hungary and Czecho-
Slovakia.

These events convinced many of the Soviet elite that the Kremlin leaders did
not understand the internal needs of their own nation. Communist bosses were
seen by many intellectuals as ambitious self-seekers, anxious to preserve their
personal positions, and probably downright evil. As a Moscow-based corre-
spondent, I had numerous conversations with members of the intelligentsia
between 1981 and 1986. These talks convinced me that the Russian elite believed
the Kremlin could be restrained by only one force: a strong United States.

Second, the Brezhnev era bought political stability at the price of stifling
innovation. Little was done to cure the inefficiencies of collectivized agriculture.
As much as 40 percent of agricultural output rotted on the fields or in storage.
Industrial output leveled off, and extraction of oil and gas began to decline. The
success of American-made "smart" weapons used by Israel in Middle East
conflicts shocked the Soviet military by demonstrating the superiority of Amer-
ican electronics and computerization. The inefficiency of the Soviet economy
forced the Kremlin to reach out to the Western world for trade and technology.

WINTER 1993



WILL RUSSIA'S FREE PRESS SURVIVE?

The failure of Soviet harvests obliged Moscow to import major amounts of
grain. The technology gap prompted the Russians to pursue massive industrial
and military espionage in the West. The inevitable conclusion was that some-
thing was wrong with the Communist engine.

Third, intellectual ferment at home began to boil. Alexander Solzhenitsyn
called for an end to censorship in 1968. Historians urged greater openness in
the national archives. Scientists travelling abroad discovered serious lags in
Soviet science and pressed for more contacts. TV journalists, watching the U.S.
space triumphs, pressed for launch-to-touchdown coverage of Soviet spectac-
ulars. Young writers formed a journal, Metropol, in the mid-1970's which oper-
ated outside the censorship system until it was closed down in 1979. Poetess
Bella Akhmadullina denounced the arrest of academician Andrei Sakharov on
television. A Moscow radio announcer stunned listeners when he twice criti-
cized the Soviet invasion of Afghanistan on the air before he was relieved.

External Pressures

To these internal fissures should be added a host of unremitting Western
pressures. The United States and its western partners agreed to recognize
postwar European borders, specifically the borders between East and West
Germany, East Germany and Poland, and Poland and the Soviet Union. (The
West continued to dispute the incorporation of the Baltic states into the Soviet
Union in 1939 but was unable to dislodge them from Moscow's grip.) For its
part, the Soviet Union agreed to respect human rights and enlarge East-West
communications. In 1975, the Helsinki Final Act was signed, an accord which
dismayed many Russian bureaucrats who felt the agreements were far too
intrusive in domestic affairs.

The United States, in fact, meant to intrude. In their biennial negotiations for
a cultural exchange agreement, American negotiators unsuccessfully argued for
the distribution of American newspapers in the Soviet Union. The Voice of
America broadcasted western-style news reports and commentary into the
Soviet Union in Russian and other languages. The BBC, Deutsche Welle, Kol
Israel, Radio Vatican and other western broadcasters assaulted the Soviet
airwaves and prompted a massive and expensive jamming counter-reaction.
The Kremlin worried, too, that soon foreign TV broadcasting would be invading
the Soviet Union. Foreign Minister Andrei A. Gromyko introduced a draft treaty
at the United Nations to prohibit foreign TV broadcasting, but the issue was
never addressed.

Another important external pressure to be considered was the rise in Western
tourism to Russia beginning in 1954. Informal, people-to-people contacts only
whetted the appetite of ordinary Russian people to travel-abroad and to be in
touch with the rest of the world. Jewish emigration to Israel, beginning in 1971,
helped open up Russia. Jewish would-be emigrants contributed importantly to
the growth of dissident literature - samizdat - from Moscow. Disgruntled
Jewish citizens became a major source of inside information for foreign corre-



THE FLETCHER FORUM

spondents. Finally, Soviet trade and culture officials, travelling abroad, brought
back stories of Western affluence which convinced friends at home that capital-
ism was doing something right, and that socialism was doing something wrong.

The Economic Monster

Of all these pressures, internal and external, probably the most unremitting
was the deteriorating Soviet economy. In the last months of the Brezhnev
regime, the new generation of political and intellectual leaders were privately
discussing the "era of stagnation" around the kitchen table and what to do about
it. An example which was leaked to the Washington Post was the "Novosibirsk
Report" authored by sociologist Tatyana Zaslavskaya.2 In December 1984,
before he came to power, Mikhail Gorbachev told a gathering of Russian
ideological workers, that the Russian people were mature enough to know the
truth about the nation.3 That was a hint of the Gorbachevian "glasnost" yet to
come.

Glasnost was not, strictly speaking, freedom of speech or freedom of the
press. The word is derived from the Russian word "golos" or "voice." Glasnost
means "to give voice" to an idea or to a process like a trial. Gorbachev's selection
of this word was imaginative: it allowed Russian and Western observers to read
into it whatever positive connotations they hoped would accompany political
change. In the West, many mistook this unfamiliar word for political liberaliza-
tion. In Russia, many hoped that glasnost would prove to be a lightly disguised
form of press freedom.

The first major test of glasnost came with the nuclear catastrophe at Cherno-
byl in April 1986. This tragedy seriously frightened responsible officials who
sought to deflect blame and cover up the extent of the catastrophe. Once again,
suppression was the first instinct. But the disaster could not be whitewashed: it
was easily detectable from abroad by satellite and by measurement of radiation
levels. Gorbachev eventually persuaded his Politburo colleagues to come clean,
painful as that might be. After two weeks of unexplained silence, Gorbachev
finally addressed the nation.

In the following months and years, glasnost would shake up the Soviet Union
in ways that were inconceivable a few years before. For the first time, the extent
of Stalin's lurid crimes were made public to the horror of the population. No
longer could the Communist Party claim to be infallible. Indeed, one-party rule
began to look in the popular mind as downright sinister.

And the press began reporting on the dark side of Soviet society in stunning
detail: maltreatment of Afghan veterans, prostitution, teen pregnancies, ram-
paging gangs, organized crime, rationing in scores of cities, environmental
crises, drugs, AIDS, and radiation dangers. Glasnost also allowed age-old ethnic
conflicts to surface. The Baltic states took advantage of the moment to press for,

2. Washington Post, 2 August 1983, Al.
3. Pravda, 11 December 1984,2-3.

WIN1TER 1993



WILL RUSSIA'S FREE PRESS SURVIVE?

and eventually to gain, independence. Meanwhile other ethnic and religious
frictions broke out into open strife, as in Nagorno-Karabakh. The largely open
coverage of the 18th Communist Party Conference in the summer of 1988
brought out complaints which astounded the nation. The taboos fell and the
KGB police was blasted; individual leaders were denounced; even the untouch-
able Godhead, Lenin, was excoriated.

Express/Suppress Conflicts

Such spasms of criticism inevitably revived the express/suppress tensions.
Suppressionists saw Lenin's authoritarian principles being betrayed and soci-
ety disintegrating. On August 19,1991, a group of hardliners nominally headed
by Vice President Gennadi I. Yanaev tried to seize power and restore order
while Gorbachev was on vacation in the Crimea. Their Decree No. 2 aimed to
reimpose press control by suppressing the critical media.4 The conspirators
miscalculated, however; Yanaev and his colleagues mistakenly believed that
the media would rally around the Communist Party as it had done when
Khrushchev was overthrown in a Kremlin coup in 1964. But just the opposite
happened. Democratic leaders like Boris Yeltsin, Gavriil Popov, and Anatoly
Sobchak recognized this was a make-or-break point in the nation's history and
they risked their lives to defeat the coup. Several thousand Muscovites sup-
ported them and flocked to the Russian White House to defend "democracy."

Independent-minded journalists joined the movement, realizing that the
liberties of glasnost might be taken away if they did not stand up. Though
banned, eleven independent newspapers put together a crisis sheet called
Obshchaya Gazeta (The Common Newspaper) which printed Yeltsin's denunci-
ations of the coup plotters and their unconstitutional actions. Reporters and
editors took hundreds of smaller actions to undermine the suppression order:
they continued to gather the news and get the word out, using all available
means: they distributed leaflets; they contacted friends abroad; they sent fax
transmissions. Their efforts were assisted by foreign correspondents who ener-
getically covered the attempted coup. CNN reports, receivable by parabolic
antennas in the Moscow area, did a great deal to encourage the Democrats.5 In
the end, expression prevailed over suppression.

The August crisis accelerated to breakneck speed a number of political
crescendos, among them the final disgrace of the Communist Party, the fall of
Gorbachev, the liberation of the Baltic states, the disintegration of the Soviet
Union and the creation of the Commonwealth of Independent States. A new
Russian Federation emerged from the ashes and adopted a new Russian Law
on the Press on December 27, 1991.

Central to this new law was the prohibition of censorship. Article 3 reads:

4. Pravda, 20 August 1992,2.
5. Stuart H. Loory and Ann Inse, Seven Days that Shook the World, (Atlanta: Turner Publishing,

1992), 233-235.



THE FLETCHER FORUM

Censorship of mass media-that is, requiring from editorial boards
of mass media preliminary agreement on announcements or on
materials by responsible officials, government organs, organiza-
tions, agencies, or public groups (except in cases where a responsible
official is the author or the interviewee), similarly a prohibition to
distribute announcements or materials, or their separate parts-is
not permitted.6

The New Russian Law on the Press

On examination, the Law on the Press reveals many compromises to accom-
modate the conservatives and their penchant for suppression. The thirty-page
law has none of the simplicity and ambiguity of the First Amendment to the
U.S. Constitution.

True, the law does not allow prior restraint (Art. 3), but it does require each
media organ to register with the authorities (Chapter II). Registration is not
automatic and may be refused (Art. 13). Newspapers and broadcasting stations
may be penalized or closed down for various abuses (Art. 4, Art. 59). Journalists
have enumerated rights (Art. 47) but they also carry responsibilities (Art. 49).
Erotic materials must be restrained by discreet packaging (Art. 37); calls for the
forcible overthrow of the government, for racial violence, or for war, are banned
(Art. 4).

Despite such restrictions, the Russian press today is pushing freedom of
expression to the limits, occasionally overstepping the bounds with impunity:

• Pornography-The pornography explosion erupted in the late 1980s and
continues today. Soft-core broadsheets, like Venera, On i Ona, flood
hawkers' stands in the Moscow subway. A homosexual newspaper, Tema,
has also made its appearance. Foreign hard-core pornography has been
invading the Russian market as barriers have come down and has served
as a model for domestic producers. Domestic hard-core pornography is
also available with a little digging. The pornography issue pits conserva-
tives against liberals, with the former wanting complete suppression; the
latter urging "civilized ways to control."7

" Unauthorized disclosure of secrets-The opposition newspaper Den'
prides itself on its ability to wheedle classified documents out of the
bureaucracy. In its issue of July 26-August 1, 1992, No. 30, Den' published
classified correspondence between U.S. Secretary of State James Baker and
Russian Foreign Minister Andrei Kozyrev. In these "Dear Andrei" letters,
Baker urged the Russian minister to join the U.N. sanctions against Serbia.
The letters made it appear that Kozyrev was willing to forsake a historic
Russian ally to do Washington's bidding. The motive for publication was

6. From the text of the "Law on the Press" as supplied by the Ministry of Press and Information.
7. Interview with Zinovii Yuriev, journalist formerly with Krokodil, Andover, Vermont, 19 Septem-

ber 1992.

WINTER 1993



WILL RUSSIA'S FREE PRESS SURVIVE?

to put the skids under the liberal-minded Kozyrev.
Hate-mongering and anti-semitism-Anti-semitism has always lain just
below the surface in Russia. Now two small newspapers, Russkoye
Voskresenye and Puls' Tushina have earned a disreputable reputation for
constantly harping on the "Jewish-Masonic" conspiracy as the root of all
Russia's troubles. The Ministry of Press and Information plans to take legal
action against them.'

" Libel-Failure to check facts or quote correctly results in libel suits or the
threat of libel suits. A year ago, Den' lost a libel suit to Edmond Iodkovskii
whom it had accused of plagiarism and treason. A court ordered Den' to
pay a penalty of 150,000 rubles.9

" Lack of professional standards and sensationalism- The Russian media
are much more opinionated and less fact-based than their American
counterparts. This is probably the result of a historic lack of access in a
closed society, as well as a more general European tradition of partisan
journalism. Under the "democrats" access to official sources has not
notably improved. On the contrary, journalists frequently complain they
have difficulty contacting and conversing with knowledgeable sources.
Too, the falling readership of newspapers is pushing editors to become
more and more sensationalistic, much in the style of America's National
Enquirer. Vechernaya Moskva, for example, opened its pages to faith healer
Alan Chumak who claimed that anyone reading the issue with his article
would experience an improvement in well-being. Similarly, state televi-
sion has given major air time to astrologers and quacks. The newspaper
Moskovskii Komsomolets predicted that seven million invisible "astral sol-
diers" would gather on Red Square October 22, 1992 to fight the evil of
centuries.1"

" Corruption-Hard economic times make individual journalists vulnera-
ble to being bought off by special interests. Several leading journalists are
suspected of operating with KGB backing. One American journalist who
worked for a short time on Kommersant reports that a number of reporters
on that financial newspaper are "on the take." When confronted, they
passed off their connection as "small business" which the government
wishes to encourage. All of this recalls "the Reptile Fund" which the
pre-revolutionary police used to buy off Russian journalists.

" "Unfair" criticism of leaders-President Boris Yeltsin has been described
as "the American occupation government" since his return from the
United States in June, 1992. The opposition newspaper Chto Delat' (circu-
lation: 20,000) has been leading a crusade to oust Yeltsin. Gavriil Popov
resigned as the democratic mayor of Moscow after a series of attacks on
him in March and April, 1992, by Komsomolskaya Pravda, Literaturnaya

8. Interview with officials of the Ministry of Press and Information, Moscow, 5 August 1992.
9. Interview with Zinovii Yuriev, 19 September 1992.

10. Ibid.



THE FLETCHER FORUM

Gazeta, and state television, for allegedly having leased illegally, at bargain
basement prices, prime Moscow property to a French concern. Media
critics say these attacks were not properly documented."

Curbing the Press

Against this chaotic background, it is not surprising that some political
leaders wish to curb criticism by the press, or, at least impose stricter controls.
Ruslan I. Khazbulatov, the speaker of the Supreme Soviet (parliament), is fond
of quoting a distressed George Washington in 1793: "We have some infamous
papers calculated for disturbing, if not absolutely intended, to disturb the peace
of the community." 2

In June and July 1992, Khazbulatov began a concerted attack on the indepen-
dent press. His immediate target was Izvestia, but few doubted that he had much
wider ambitions. His line of attack was that Izvestia, founded in March 1917,
was always a Soviet government organ and that its claim to be totally indepen-
dent today is illegal. During the August 1991 coup attempt, Izvestia was among
the newspapers allowed to publish by the conspirators. But its editorial and
composing room staff refused to comply with the conspirators' demands and
belligerently refused to take directions.

Immediately after the coup, the newspaper reorganized itself, preserving its
old name and electing Igor Golembiovskii, a twenty-five-year veteran, as its
new editor. On August 23, 1991, the editorial staff re-registered the newspaper
as an independent broadsheet under the 1990 All-Union Law on the Press. The
staff dropped the front page picture of Lenin, as well as the tag line "Organ of
the Soviet of People's Deputies."

Khazbulatov claimed that the newspaper's re-registration was illegal. Since
the newspaper continued to use its old building at Pushkin Square, in addition
to government-owned hot lead linotypes, printing presses, and other accesso-
ries, he claimed that it had essentially stolen the plant from the Soviet govern-
ment. If Izvestia and other press organs were benefitting from the government,
why shouldn't they subordinate themselves to the government's wishes? Ac-
cording to that logic, state television and any newspaper receiving any kind of
help from the government owed loyalty to the authorities.

Khazbulatov's assertions sounded the alarm among members of the inde-
pendent press in Moscow and even abroad. Harold Andersen, chairman of the
World Press Freedom Committee, sent a message to President Boris Yeltsin
warning that freedom of the press was at stake. In Moscow, twenty leading
journalists, including Izvestia's Golembiovskii, other independent editors, and
three well-known television executives joined in an appeal to Yeltsin to stop the

11. Interview with Dmitrii Babich of Komsomolskaya Pravda, Boston, Massachusetts, 14 July 1992.
12. Parlamentskaya Nedelya, No. 17, 18-24 May 1992, exact citation from George Washington from

James Pollard, Presidents and the Press, (New York: McMillan Co.), 16.

WINTER 1993



WILL RUSSIA'S FREE PRESS SURVIVE?

parliament's efforts to impose a new censorship.13 Yeltsin took their side,
declaring:

The attempts to bridle the press could return us to the state of no free
speech; could deliver a blow to our young democracy. The press is
finding its complicated and contradictory way towards a new polit-
ical culture; it commits mistakes; not infrequently shows a lack of
balance in judgements; occasionally suffers from a lack of solid
information. But all these 'ills' may be corrected with time, political
awareness, and the strengthening of professionalism. We have a
good Law on the Press, approved by all of society, and we need to
cooperate with the press according to the standards of this law,
which is a true achievement of Russian democracy.14

This was not enough to stop the parliament from adopting a resolution on
July 17, 1992 asserting that Izvestia's re-registration in 1991 was defective and
calling on the newspaper to become once again the organ of the Supreme Soviet.
The battle lines were now clearly drawn. With Golembiovskii's cooperation,
three parliamentary deputies appealed to Russia's Constitutional Court to
examine the parliament's July 17, 1992 order. The deputies, led by Sergei M.
Shakhrai, argued that the vote adopting the order had been incorrectly tallied
and that the parliament, in attempting to judge Izvestia's re-registration and to
order its restructuring, had unconstitutionally arrogated to itself both executive
and judicial authority.

Meanwhile, Izvestia has continued to publish, disregarding Khazbulatov's
maneuvers. Furthermore, no police have showed up on the newspaper's door-
step to close it down. "The strategy of the Supreme Soviet and of Khazbulatov
is to gain control over all the media," Golembiovskii told the author of this
article in an interview in his office August 5,1992. The editor vowed unremitting
opposition to press control. 5

Golembiovskii also noted Khazbulatov's proposals for other levers of sup-
pression: a media over-sight board to watch over press and television, and
substantial changes in the criminal code to impose penalties for criticizing
public officials. Golembiovskii asserted this latter stricture amounted to the
revival of the much hated Art. 191.1 of the Soviet criminal code which made it
illegal to denigrate the Soviet system or its officials.

President Yeltsin, Golembiovskii explained, is saddled with a conservative
parliament which was elected before the August 1991 coup and which has been
blocking reform. Yeltsin wants to disband the current parliament, adopt a new
constitution, and hold new elections. Khazbulatov, the editor contends, thinks

13. Izvestia, 29 July 1992,1.
14. Izvestia, 15 July 1992,1.
15. Interview with Golembiovskii, Moscow, Russia, 5 August 1992.



THE FLETCHER FORUM

he can strengthen his own political position if he can achieve control over a
major portion of the press. Thus, freedom of the press is threatened again by the
political ambition of suppressionists. If they win, they would limit reporting on
government activities not just in Moscow but throughout the Russian Federa-
tion.

The Economic Threat

This renewed battle between expressionists and suppressionists is only the
most obvious challenge the new Russian press faces today. No less serious is
the economic threat caused by the transition from a subsidized, command
economy to a free-market economy.

Two elements in this transition immediately affected the press. First, the
Yeltsin government told newspaper editors that henceforth they alone would
be responsible for meeting their bills. And second, their bills began to mush-
room with hyperinflation. The most troublesome issues have been the price of
newsprint and the costs of distribution. The cost of ink and labor have been
lesser problems. Under the former Soviet system, newspapers benefitted from
the extremely low cost of news-print. Traditionally, it had been pegged at 33
rubles a ton. But by January 1992, newsprint had risen to 240 rubles a ton, and
by July 1992, it had reach 21,000 rubles a ton.16

The first reaction of editors was to raise newspaper prices. But even if the
price went from a few kopeks an issue to 50 kopeks and then to one ruble, the
income generated came nowhere near meeting costs. By March 1992, most of
the large central newspapers were forced to conduct a re-subscription cam-
paign. Nevavisimaya Gazeta went to 500 rubles for a six months subscription;
Izvestia to 360; Komsomolskaya Pravda to 300; Trud to 300. Literaturnaya Gazeta and
Moscow News, which come out once a week, went to 182 and 240 rubles,
respectively, for six months. 7

Furthermore, all newspapers were saddled with the difficult problem of
distribution. Russian newspapers, and Soviet newspapers before them, have
not operated their own delivery services. Rather they have relied on the Post
Office or on Rospechat, a distribution agency, to deliver their subscription
issues. Rising fuel costs have obliged both agencies to raise their delivery prices.
Thus, it costs the individual 50 rubles a month to subscribe to Izvestia, editor
Golembiovskii estimates, but it costs Izvestia 80 rubles a month to deliver the
newspaper to the reader.

Some newspapers like Komsomolskaya Pravda and Den' encourage entrepre-
neurs to come to the editorial offices and buy copies for one ruble a piece,
re-selling them for whatever they might get elsewhere. "But this amounts only
to a drop in the bucket," Dmitrii Babich of Komsomolskaya Pravda says.

16. Ibid.
17. Ibid.

WINTER 1993



WILL RUSSIA'S FREE PRESS SURVIVE?

To make matters worse, the average monthly wage of the Russian worker is
currently only 5000 rubles. The poverty line has been pegged at 2500 a month
per person and a family of four needs about 10,000 rubles a month to subsist.
In other words, newspapers are fast pricing them-selves out of the mass market
even as reader interest is dropping.

In desperation, editors cast around for other sources of income and cost-sav-
ing ideas. They have come up with the following: reduce circulation and limit
frequency of publication; sell more advertising; restructure quarters, and rent
out space to other enterprises; develop diverse money-making schemes within
the editorial offices; eliminate costly foreign bureau; and seek foreign partners.

Government Subsidies

None of these palliatives, however, have been sufficient to sustain the print
media. In response, editors appealed to the government for temporary help.
And President Yeltsin, sensing the need for an independent press if democracy
were to survive, instructed the Ministry of Press and Information to devise a
system of subsidies. Would Yeltsin take advantage of the situation to help the
press which was supportive of his administration, and destroy the press which
was critical?

Officials at the Ministry of Press and Information assert that subsidies are not
granted on an ideological basis. They say they wish only to destroy the rigid,
dogmatic system of the past and ensure a plurality of views in modem Russia.
In other words, they back expression over suppression.

Thus Pravda, the Communist daily, which is highly critical of Yeltsin but has
a well-established niche receives a subsidy, as does Izvestia, which is emerging
as the Russian equivalent of the New York Times.

According to Ministry officials the factors which are taken into account in
granting a subsidy are first, priority will be given to cultural and educational
publications for children as well as publications for children and young people.
Second, no subsidies will be given to media organs which are already main-
tained by the national budget, like Rossiskaya Gazeta and state television.
Third, there will be no subsidies for pornographic publications. In addition, size
of circulation (does the newspaper circulate throughout the Commonwealth of
Independent States), readership niche, and frequency of publication will also
be taken into account."

Assistance is intended to cover only the gap caused by soaring prices of
paper, delivery services, ink and other supplies, Ministry officials say. Each
newspaper files a financial statement with the Ministry and after careful con-
sideration the amount of subsidy is tailored to the individual situation.

18. Interview with officials of the Ministry of Press and Information, Moscow, 5 August 1992.



THE FLETCHER FORUM

Survival of the Messenger

Despite Russia's current turmoil, the Russian people on the whole feel that
newspapers and broadcasting have improved as the communist system has
collapsed. The new free press is viewed as more credible than the old Soviet
press. Furthermore, according to polling data, Russians are not about to kill the
messenger. Rather, they feel that uncovering inequities should be one of the
responsibilities of the press.' 9 A July 1992 poll, for example, indicates the people
feel that the press should be more, rather than less, critical of Russian leaders. 2

0

"The people feel that when something is written, something will be done,"
observes Dr. Yasen N. Zassourskii, Dean of the Journalism Department of
Moscow State University.21

Says Zinovii Yuriev, a veteran Moscow observer of American and Russian
society, "The majority of people are for a free press." And Editor Golembiovskii
asserts that the Moscow public, in particular, support Izvestia's struggle to
remain independent.2 Nevertheless, disputes do erupt which fire up emotions
and cast doubt on these supportive reactions. In the quarrel with Khazbulatov,
parliamentary supporters of Izvestia have referred the newspaper's case to the
Constitutional Court. This accords with the philosophy of the Law on the Press
which calls for the courts to adjudicate problems with the media (Art. 61, 62).
Editor Golembiovskii sees the court system as a reliable method of conflict
resolution.2'

This legalistic approach may, however, prove to be inadequate. Contempo-
rary Russian courts are the direct descendants of Soviet courts where no
independent jury existed. Judge and prosecutor were on the same side and
superior to the defense. It is far too early to expect that Russian courts would
enjoy a reputation for fairness and objectivity. Furthermore, the Russian consti-
tutional court is generally regarded as "liberal" and likely to side with President
Yeltsin. Thus, the decision it comes to in the Izvestia case may only strengthen
the determination of conservatives to subjugate the press to the extent possible.

The Russian press must develop ethical norms of its own. This is recognized
by editors and television executives. However, the development of a code of
ethics, either for the press as a whole or for each individual newspaper or
broadcasting station, is only just beginning. More urgent, everyday issues get
in the way. Editor Vitaly Tretyakov says, "I wanted to create an ethical code for
Nezavisimaya Gazeta, but I keep getting distracted." In an interview, Tretyakov
offered this initial approach:

19. Yu A. Levada, Est' Mnenie: Itogi sotsiologicheskogo oprosa (Moscow: Progress Publishers, 1990),
112-115.

20. Sluzhba "Mnenie," Vypusk No. 15/92: Russian Poll for May-June 1992 based on 1,500 respon-
dents, 4.

21. Interviews with Dr. Yasen N. Zassourski, Moscow, 31 July and 10 August 1992.
22. Interview with Igor Golembiovskii, Moscow, 5 August 1992.
23. Ibid.

WINTER 1993



WILL RUSSIA'S FREE PRESS SURVIVE?

Journalists for Nezavisimaya Gazeta may criticize the Communist
Party but they must not engage in rabid, anti-communism. They
should stand apart from the political process and not make partisan
appearances. Finally, they should not engage in polemics with other
publications.24

This is a start, but it obviously neglects many other important issues which
the Society of Professional Journalists in America hold dear-truth-telling,
objectivity, fair play, dialogue with readers, and unacceptability of gifts, favors,
or plagiarism.

Since about fifty percent of Russian journalists enter the profession through
schools of journalism, the role of Moscow State University and its associated
schools in St. Petersburg, Yekaterinburg, Vladivostok, Irkutsk, Krasnoyarsk,
Tomsk, Rostov, Kazan, Voronezh, Saransk, Ufa, Mahachkala, and Vladikavkaz
will be significant. Moscow State University is only just beginning to turn to the
issue of journalistic ethics. As of last year, the journalism department did not
offer a single course in ethics for its undergraduates. Its professors, however,
recognize ethics as an important subject which will have to be addressed. They
are turning to the experience of the free press in the United States, Britain,
France, Germany, and other foreign countries for inspiration and guidance.'

Conclusion

In conclusion, the Russian press has never been freer and is likely to remain
so. The suppressionists are fighting a rearguard battle to restrict the press, but
they are unlikely to force a return to the Stalinist system of media control. They
may win some minor battles, but history is against them.

For one thing, Russia's depressed economy will force any government in
Moscow-even a very conservative or military government-to reach out to the
West for help. The West will, in all probability, insist on verifying how that help
is used. It will insist, too, on access to Russian resources and information.
Western help will be an influence for openness.

Secondly, the pervasive presence of foreign media, as demonstrated during
the abortive coup of 1991, will keep political and economic developments in
Russia in the spotlight. Under such conditions, a return to the Stalin terror is
impossible. Yet without widespread terror, a major element of the old censor-
ship system is missing and cannot be renewed.

Finally, and perhaps most important of all, the Russian people themselves
have learned, with horror, of Stalin's crimes. They have seen that one-party rule
is likely to lead to catastrophic mistakes. They have come to recognize that an
opposition is essential to testing and correcting policy errors.

24. Interview with Vladimir Tretyakov, Moscow, 4 August 1992.
25. Interview with Professors Svetlana G. Kolesnik and Zassurskii, Moscow, 10 August 1992.



48 THE FLETCHER FORUM WINTER 1993

Gorbachevian glasnost has opened for the Russians a perspective on their
own history which had been missing during the last 70 years. What glasnost
started is a fundamental break with the suppressionist tendencies of the past.
A new perspective, which I call "the memory of evil" today pervades Russian
society. This memory, contained in the minds of millions upon millions of
citizens, will act as a countervailing force against any effort to re-create an
obedient press and reinstitute a convenient form of thought control. 6

26. Nicholas Daniloff, "Pluralism in Russian Media-Now Irreversible?" forthcoming in Uri
Ra'anan, Russian Pluralism-Now Irreversible (New York: St. Martin's Press, 1992).


