“INFORMATION IMBALANCES”’:
Communications and the Developing World

Shashi Tharoor™

A Latin American newspaper ignores a historic economic conference
between the under-developed nations and the Organization of
Petroleum Exporting Countries in order to play up the opening of a
New Yotk photographic exhibition by Caroline Kennedy. On a single
day a newspaper in India devotes three times the wordage to Princess
Anne’s fall from a horse than it has accorded neighboring Sri Lanka
Prime Minister Sirimavo Bandaranaike in a week. The Sowzh China
Morning Post prints Peking-watcher stories written in Hong Kong by
New York Times correspondents whose copy is cabled back after being
edited in the United States. A Kuwaiti learns about political
developments in Thailand from reports by a transnational! news agency
based in New York.

These are ‘‘information imbalances,’’ the international media’s latest
cause for concern, a concept referring to the disequilibria in the
structure of communication that result in the preponderance of
Western, and specifically American, sources of information in the world
today. The post-World War II enthusiasm for democratic principles,
which caused the ideals of a free press to be enshrined almost univer-
sally, has abated considerably in recent years. With the Third World’s
acquisition of an *‘international class-consciousness’’? these principles

*Shashi Tharoor (MA 1976), a candidate for the MALD at The Fletcher School, won the 1975-76
Kripalani Award for Journalism in India.

1. The numerous authorities consulted differ on whether to term the big four news agencies
(Reuters, AP, UPI, AFP) “multinationals’’ or ‘‘transnationals.”’ This article uses both locutions,
interchangeably; the only important distincrion to note is that these agencies are not *‘inter-
nationals,’’ since cach is based in a singlc country, with activities transcending national frontiers.

2. This article refers frequently to *‘the Third World.” While it is to be remembered that the
Third World is far from being a2 homogeneous, monolithic entity — it is, in fact, characterized by
great diversity in cverything ranging from political beliefs to levels of development — the ex-
pression is a convenient carch-all when describing the dominant opinions within this group of
nations on the subjects discussed. As this article goes to press, it appears that the defeat of Mrs.
Gaandhi and her Congress Party government in India is fikely to result in a significant change in the
offical Indian position on these issucs—a caveat to be borne in mind during the references to
Indian views that follow.



Vol. 1 “INFORMATION IMBALANCES”’ 165

have come increasingly into question. While the United States has not
quite succeeded in making the world safe for democracy, the less
developed countries have begun to doubt whether democracy is quite
safe for the world. Democratic dicta like ‘‘the free flow of information’’
are thus being challenged not so much because they are in themselves
unsupportable, but because they are seen as masking the reality of a
“‘one-way flow”’ from the developed countries to the developing —
with attendant deleterious effects on the latter’s economic, political and
cultural independence.

The Transnational Power Structure: Colonial Origins, Economic
Dependencies, and Capitalistic News Values

Spokesmen for the Third World’s point of view on information
imbalances are unanimous in attributing them to the same historical
inequities that have characterized international economic and
technological imbalances since World War II. The end of colonialism, it
is argued, has not changed the hierarchical nature of the transnational
power structure, which still involves the dominance of the developed
West and the subjugation, even exploitation, of the former colonies.
The economic disparities created and exacerbated by colonialism and
imperialism are, they suggest, merely being perpetuated by the various
elements of the transnational system — including the communications
media.?

These disparities are seen to be reflected in the role of the trans-
national news agencies, built up in the colonial era and flourishing on a
continuation of the old colonial arrangements. One Asian journalist,
accusing the two American wire setvices of stepping into imperialist
shoes, alleged that the world was divided up into ‘‘spheres of in-
fluence’’ by the transnational news agencies:

Reuters, the oldest of the news services, had a monopoly over the former

British colonies. AFP took firm roots in the former French settlements,

and the North American agencies...had a stranglehold in Latin America

and other areas of US influence. . . .*

The result was the creation of what has been described as the ‘‘in-
formation framework’’s— the structure of communications that
delimits the range and type of information made available to the bulk

3. This viewpoint is lucidly expressed in Juan Somavia, The Transnational Power Structure and
International Information (Mexico City: ILET, 1976), esp. pp. 1-3.

4.D.V. Nathan, '*A Stcp to Blow Up Communication Monopoly,’ Indian Press, No. 8, August
1976, p. 8. The assertion is to some extent corroborated by Theodore E. Kruglak, The Two Faces of
TASS (New York: McGraw-Hill, 1962, pp. 9-10.

5. Fernando Reyes Matta, The Information Bedazzlement of Latin America (Mexico City: ILET,
1976), p. 1.



166 THE FLETCHER FORUM Spring 1977

of the world by the transnational agencies. This framework was in turn
founded on what Third Worlders claim are metropolitan-centered
distortions in the international communications structure. As
UNESCO’s Yemi Lijadu explained, ‘‘it was not until last year that my
countrymen in Nigeria could communicate directly with friends in
Dahomey, a few miles away. We had to phone London, get a con-
nection to Paris, and then a line to Dahomey.’’¢

Traditional dependencies thus persist, and economic constraints
make major changes unrealistic. “‘In the first place,”’ according to E.
Lloyd Sommerlad, a UNESCO official, ‘‘poorer countries lack com-
munication resources — equipment, manpower, communication
channels and the economic capacity to use them....Historically and
naturally, the news networks have developed in parallel with and
depending on the transport and telecommunication resources. All three
responded to commercial needs and today their patterns are still linked
to their colonial origins.”’?

The inequality of the relationship between the big transnational news
agencies, perceived in the Third World as representatives of alien in-
terests, and the average less-developed countty, is astonishing. It has
been estimated that ‘‘a day’s worth of resources of these multinationals
often exceeds the total annual expenditure of many small countries in
Asia, of which again the expenditure on information must constitute
the minutest fraction.’’® Competition is virtually inconceivable. The big
agencies have developed financial and personnel resources the
developing countries cannot challenge. Where they have attempted to
do so, the multinationals have utilized the ‘‘built-in advantage’” of
West-centered communications links to transmit their messages more
quickly and cheaply, thereby stealing the edge on their developing-
country competitors.? What is more, the inadequacy of alternative
channels leads the smaller agencies around in a vicious circle; they have
fewer subscribers because their setvices are more expensive, and in
India, for example, are available only for two to four hours at night,
while the transnationals are received round the clock.1® Increasingly
sophisticated technology, which the small agencies cannot, for the most

6. Quoted in Leonard R. Sussman, ‘‘Developmental Journalism: A Backward Idea Whose Time
Has Come,”” paper made available to the Edward R. Murrow Center of Public Diplomacy at the
Fletcher School of Law and Diplomacy, p. 7.

7. E. Lloyd Sommerlad, Free Flow of Information, Balance and The Right to Communicate
(UNESCO: Conference on Fair Communication Policy for the International Exchange of Infor-
mation, April 1975), p. 7.

8. Asok Mitra, “‘Information Imbalances in Asia,’’ The Times of India, July 10, 1976, p. 10.

9. Dilip Muketjee, *“Kya Samarchar?’’ Ilustrated Weckly of India, October 10,1976, p. 9.
10. Mitra, p. 10.



Vol. 1 “INFORMATION IMBALANCES"’ 167

part, afford, has only exacerbated the situation.1?

The case is made even more convincing in figures. UPI, only the third
largest of the multinational agencies, has 238 bureaus, is represented in
62 countries, employs a staff of over 10,000 and has over 6,500 sub-
scribers. Samachar, the new Indian national news agency (formed after a
merger of the country’s four major agencies in 1975) has 80 bureaus, is
represented in little over 20 countries, employs a staff of 1,700, and has
800 subscribers. Where UPI circulates 4.5 billion words a day, Samachar
sends out 125,000.12 The comparison would be largely otiose, were it
not for its implications. As a leading Asian scholar has pointed out,
““the economics of the situation is such that most of this free flow of
information has been moving in only one direction — from the
developed countries to the developing.’’13

““The economics of the situation’’ has fueled another resentment
against the Western world, one that challenges the West’s basic ap-
proach to communication. It is a2 commonplace that mass media,
whatever their forms, reflect the power-structure of the societies they
emanate from; in the Soviet bloc they are subordinate to the state,
in the capitalistic West they are dedicated to private ownership. And
just as TASS is viewed around the world as representing the interests of
the USSR, so the transnational agencies are seen as representing the
interests of capitalism. When this is manifest in the selection and
content of the information they disseminate, the Third World feels it
has reason to object. The transnationals are accused of treating news as
“‘a non-material commodity that is bought and sold in a highly
oligopolistic market.’’1> Once the laws of the market govern, the ideal
of freedom is of necessity extended to both news and the conditions of
its flow. ‘‘As implemented by the transnationals,”’ declares Juan
Somavia of Mexico’s Latin American Institute for Transnational
Studies, ‘‘the principle of ‘free flow’ is the formal consecration of
‘laissez-faire” in the information field.”’16 The truism is manifested in

11. Developments in satellite technology have led to the problem of Direct Broadcast Satellites
(DBS), which developing countries fear could be made a further instrument of cultural im-

perialism. See, for instance, *‘Latin News Panel Backs Satellite Relay Controls,”” The New York
Times, July 22, 1976.

12. The figures are derived from: Mitra, p. 10; Prof. N. Bhaskar Rao, ‘‘News Agencies 1n Non-
Aligned Countries,"” Times of India, July 10, 1976, pp. 10-11; and Mukerjee, p. 15.

13. Y.V. Lakshmana Rao, *‘Propaganda Through the Printed Media in the Developing
Countrics,”” Annals of the American Academy of Political and Social Sciences, November 1971, p.
98.

14. See Leo Bogart, ‘'Is There 2 World Public Opinion?’’ in Michael Prosser, ed., Inter-
communication among Nations and Peoples (New York: Harper and Row, 1972), p. 108.

15. Third World Journalists’ Seminar Resolution, point 5, in Development Dialogue, No. 1,
1976, p. 106.

16. Somavia, p. 17.



168 THE FLETCHER FORUM Spring 1977

the London Economzist’s classic description of the head of Associated
Press: **...like most big business executives, he experiences a peculiar
moral glow in finding that his idea of freedom coincides with his
commercial advantage.’’V’

If there is any corresponding glow in the Third World, it is probably
the hot glow of indignation. ““Thereis. . .”’ argues Somavia,

in the commercial concept of news, a built-in systematic discrimination
against these events that cannot be “‘sold,”’” which therefore, in ac-
cordance with this rationale, are not ‘‘new,”’ because the controlling
market has no interest in them. At the same time, there is 2 tendency to
distortion by the projection of those aspects of events that make them
more marketable.

The end-product, is accordingly, “‘an out-of-context message whose
content is determined by the ‘logic’ of the market.”’18 Constructive
development programs are ignored while western society-scandals
receive full play; worse, ‘‘it is a fundamental element in the western
newspaperman’s understanding that aberration is news,”” a principle
which “‘obliges newsmen to sensationalize.”’® The result is that
“cultural, economic and political progress...is steadily under-reported
and indeed undermined’’2° by the concentration on ‘‘wars, pestilence,
murders, sensation.’’2! Many Third World countries fear that, with
their own newspapers reflecting these priorities, such journalistic values
are actually psychologically dysfunctional to development.

The ‘‘Deformation of Information’’: How Free is the ‘‘Free Flow?”’

Two-thirds of the world’s information originates directly or indirectly
in the United States.22 As a result Third Worlders complain not only
that most information is from and about the West, but that they are
forced to see all issues — and often themselves — through Western
eyes. Finnish President Urtho Kekkonen contrasted, ina 1973 speech,

the ideals of free communication and their actual distorted execution for
the rich on the one hand and the poor on the other. Globally, the flow of
information between states — not least the material pumped out by
television — is to a very great extent a one-way, unbalanced traffic, and

17. Quoted in Sommerlad, p. 3.

18. Somavia, pp. 11-12.

19. Mukerjee, pp. 10-11.

20. Freedom at Issue, No. 37, September-October 1976, p. 4.

21. Nathan, p. 8.

22. Cited in William H. Read, ‘‘Multinational Media,”’ Foreign Policy, No. 18, Spring 1975, p.
157.



Vol. 1 “INFORMATION IMBALANCES"’ 169

in no way possessed the depth and range which the principles of free
speech require. 2

The omnipresence of the Western media has two dimensions. For one
thing, they are physically present and available around most of the
world; for another, they influence the content and approach of most of
their Third World competitors. The news agencies already discussed
manifest one aspect of this situation: UPI has subscribers in 113 dif-
ferent countries and in 48 different languages? and one Latin
American study has established that, along with AP, it sets ‘‘the trends
of knowledge for public opinion in the region.’’2s

But the agencies are not all. American journals and news/feature
services reach a significant audience, with the New Yoré Times news
service being transmitted daily to 136 newspapers around the globe.
Reader's Digest has a foreign readership of 100 million in 13 languages,
and though Time and Newsweek bring out ‘‘international’’ editions,
the perspective is distinctly American.26 A survey among *‘elite groups’’
in the Asian Pacific region found that the magazine most regularly read
was Time, followed by Newsweek and Reader's Digest. The local Far
Eastern Economic Review, a newsweekly in the Tzme mold but with an
Asian emphasis, trailed far behind.?” The result is the perpetuation of
the *‘voices of conformity’” Bogart discerned.® It is a tendency that is
becoming more, not less, pronounced with the passage of time. *‘In the
absence of human and material resources to support competing
newspapers, news agencies or feature services,”” Y.V.Lakshmana Rao
noted, ‘‘the content of newspapers is becoming increasingly stan-
dardized.’’2?

American television programs represent perhaps the apogee of media
export. According to one recent (American) estimate, ‘‘between
100,000 and 200,000 hours of programming are exported annually;”’
U.S. television companies earned $130 million in 1973 from foreign
sales, with one distributor, Viacom International, reaching over 100
countries.3® The pervasiveness of Western media influence is further
reinforced by the domestic press of most Third World countries, whose

23. Quoted in Sommerlad, p. 6.

24.Read, p. 163.

25. Matta, p. 1. The contention is based on an analysis of 16 Latin American newspapers from 14
countries, and is supported by extensive statistical data.

26. Read, pp. 156, 163, 165.

27. Dr. George Hodel in Media, December 1974, quoted by Mitra, p. 10. The interests of these
magazines, Mitra adds, ‘‘are not always identical with those of Asian countries,”’ which have reason
to fear **their opinion forming, opinion moulding and reader-holding powers.”’

28. Bogart, p. 108.

29. Lakshmana Rao, p. 101. Matta, p. 1, terms this **information inertia.’’

30. Ibid., pp. 156, 159.



170 THE FLETCHER FORUM Spring 1977

anxiety to emulate the foreign ideal leads to a reproduction of much the
same kind of emphases. One study found that the ratio of foreign stories
to Indian on the front pages of five New Delhi dailies was 7.5:10. “‘In
other words,”’ the study concluded, ‘‘we have little to report about our
own country.’’3!

The result of the continued dependence on Western news sources.
according to former Indian Prime Minister Indira Gandhi, is that “‘we
imbibe their prejudices. Even our image of ousselves, not to speak of
other countries, tends to conform to theirs.”’3> An American writet
corroborates het:

Not only are images of the United States presented around the world by
globetrotting American magazines, news agencies, movies, and television
shows, but foreigners rely also on these media to be windows on third
countries. What a Betliner knows about political developments in Japan
may well come to him via 2 U.S. news agency. . . .Indeed, foreigners
even rely on U.S. media to mirror their own societies. *>

The Times of India’s Dilip Mukerjee laments that

we have no choice but to see things as they see them. Leaving aside for the
moment the question of deliberate bias. . . it is grossly unfair that
events, say, in Africa should have to be evaluated only on the basis of
what outside observers have to say. 34

The various complaints are best exemplified in Fernando Reyes
Matta’s study of ‘‘the information bedazzlement of Latin America,”
which concludes that ‘‘there is obvious manipulation in the in-
ternational news prevailing throughout the continent, that serves only
to perpetuate the dominant structure.’”” The Latin American media’s
decision to neglect the birth of 2 country in their region, Sutinam, while
giving greater prominence to news-agency stoties of less immediate
impact, ‘‘dramatically revealed in all its breadth the deformation in
international information.”’ Matta denounces

the continued presence of an information model which should radically

be changed. The Surinam case exposes the continent’s inability to look at

itself....The easy option [of relying on news agency bulletins] was taken,

to reproduce a version of the news whose political perception was ob-

viously different from that which motivates the Third World countries. **

31. C.S. Jayaraman, ‘‘Reaching the Masses,”” Indian Press, No. 8, August 1976, p. 33. A similar
point is made by Dewan Berindra Nath, “‘Ending news monoply of the west,”” Ibid., p. 20; Hiut
Ranjan Jaggi, *“Why the Non-Aligned Newspool?’” Ibid., p. 12; and Nathan, p. 8.

32. Mrs. Gandhi’s inaugural speech at the New Delhi conference of non-aligned intormation
ministers, July 8, 1976.

33. Read, p- 155.

34. Mukersjee, p. 13. halics in original.

35. Matza, pp. 22, 13, 14.




Vol. 1 “INFORMATION IMBALANCES"’ 171

The case is taken one step further with the charge of deliberate
manipulation of the news to suit Western purposes. In early 1976, in a
statement later echoed at the non-aligned conference in New Delhi, the
Libyan news agency, ARNA, accused transnational media not only of
news distortion but of outright fabrication of news hostile to the Third
World as well as a ‘“‘conspiracy of silence regarding anything ad-
vantageous to Third World countries.’’3¢ Somavia cites the media’s
treatment of OPEC as one example of this. OPEC’s actions, he notes,
are portrayed ‘‘as responsible for world inflation, as wrecking the in-
ternational economic system, as an irresponsible use of power’’ because
news selection is ‘‘based on the political and economic interests of the
transnational system.’’37 Other leftist critics cite the Vietnam war as a
blatant instance of this phenomenon: the war, they claim, was not only
presented in the most favorable light, but ‘‘the wotld was being fed
with the so-called ‘atrocities of the Viet Cong’ ’’ while ‘‘saturation
bombings and psychological and chemical warfare reports were written
with a slant...to justify these inhuman acts.’’8 One author goes so far as
to declare, *‘one could easily presume that reporting was not being done
by press people on the scene but by military generals from their field
tents.’’3® Somavia adds a more tenable postscript: Vietnam, he says,

ceased to be news (except for sporadic articles) after the United States was
defeated, despite the fact that its reunification and its efforts to develop
after such a devastating war are of world-wide significance. %

A more subtle extension of the argument suggests that semantics is
used to make pejorative implications that may not substantively be
warranted or acceptable. ‘“An African freedom fighter is a terrorist.
Palestinian guerrillas are Arab terrorists.”’4t The use of ** ‘labels,’
adjectives and persuasive definitions’ is a *‘political method’’ to

stigmatize targets of the system....Reference is made to the “‘marxist’’
President, Salvador Allende, without any agency thinking or willing to
speak of the ‘‘capitalist’” President Richard Nixon or Gerald Ford.
Progressive political leaders in the Third World are described as “‘ex-
tremists” or ‘‘rebels”” but conservative or reactionary politicians are
unlabelled. The international negotiators of progressive countries are
“‘thetorical’’ while those of the industrialized world are ‘‘pragmatic »* %

36. Quoted in Stanley Swinton, ‘‘Background to UNESCO Initiatives in Media Field,”” paper
made available to the Edward R. Murrow Center of Public Diplomacy at the Fletcher School of Law
and Diplomacy, p. 2.

37. Somavia, p. 8.

38. Nathan, p. 8.

39.Jaggi, p. 11.

40. Somavia, p. 11.

41. Jaggi, p. 11.
42. Somavia, p. 8.



172 THE FLETCHER FORUM Spring 1977

Such terminology, it is argued, considerably weakens the media’s claims
to objectivity.

Not surprisingly, economic and cultural imperialism is charged. To
Somavia, the communications system

is the vehicle for transmitting values and life-styles to Third World
countries which stimulate the type of consumption and the type of society
necessary to the transnational system as a whole.
Politically, it defends the status quo, where this is in its own interest;
economically, it creates the conditions for the transnational expansion of
capital. 43
Thus Richard Gott of The Manchester Guardian accuses Western news
media of ‘‘obvious class, race and political bias’’ as a result of which, for
example, ‘‘the nationalisation or expropriation of a foreign firm in a
third wotld country is normally written about with barely veiled
hostility.’ 44

That charge leads on to one of ‘‘cultural imperialism,”” the ‘selling’
by western society of its lifestyles with a view to co-opting the cultural
norms of the rest of the world — a process that coined the anti-
American neologism *‘coca-colonization.’’ Advocates of a ‘‘free flow”’
have argued that we ‘‘cannot have understanding — and thus peace —
among the peoples of the world unless they have better and fuller in-
formation about one another.”’# Yet the problem of one-way flow has
been especially marked in the visual media, the primary vehicle of
cultural dissemination. As early as 1971 complaints arose that ‘‘most of
the major [television] programs shown in Latin America are North
American productions that portray a North American way of life and
code of values.”’# In Asia, Singapore Prime Minister Lee Kuan Yew
suggested that ‘‘at their best. . .these programs can entertain without
offending good taste. At their worst, they can undo all that is being
inculcated in the schools and universites.”’4” As Sommerlad concludes,

a few [of these shows] may give an interesting view on another kind of
world, but when the few becomes a totrent which inhibits local creativity
and production, raises expectations which end in frustration and
threatens national culture, it is time to be concerned. %8

At the oot of the problem lies the lack, in the West, of the one

43_TIbid., p. 3.

44. Gott, in letter to Sunday Times, quoted in Times of India, August 4, 1976.

45. Lester Markel of The New Yotk Times, quoted by John C. Merrill, The Elite Press (New
York: Pitman, 1968), p. 5.

46. Malcolm W. Browne, *‘Latin Nationalists Annoyed by Yankees on TV Screen — Leftists and
Rightists Regard Programs as Imperialism,”” The New York Times, March 5, 1971, p. 4.

47. Lakshmana Rao, p. 99.

48. Sommerlad, p. 10.



Vol. 1 “INFORMATION IMBALANCES"’ 173

commodity the Third World values above all else — commitment to the
ideology of development. As one American expert acknowledged, the
world press *‘calls upon the people of the world to play. It does not call
them to think, to assess, to become concerned, involved, or em-
pathic.”’49 This lack of commitment has another problematic dimen-
sion: ‘‘the agencies are currently neither socially nor juridically
responsible for their acts either to the foreign countries in which they
operate or to the international community.”’s® The Third World’s
perception of injustice has led to a strong desire to ensure the ac-
countability of the media in some form. Their resultant attempts, at
international conferences and in Third World forums, to create a new
international information order where such accountability could be
guaranteed, constitute the crux around which the issue has now
crystallized.

Developmental Journalism, the Non-Aligned Nations, and UNESCO

International reaction to the transnational media has traditionally
been to individual aspects of it, and has not been directed at more
fundamental structural changes; it has therefore been only superficially
effective. “*Virtually every week, either Time or Newsweek (or both ) is
censored, banned, or confiscated by a government somewhere,”’s! but
their dominance of the international newsweekly market remains. The
Allende government in Chile once cancelled an episode of ‘‘Mission
Impossible’’ which depicted the overthrow of a ruler rather like Fidel
Castro, but 55% of Chile’s television programs continued to be im-
ported shows.’2 The growing realization of the need for a more
profound change, in consonance with Third World objectives, has led to
the articulation of a new philosophy of communication that has
acquired the label ‘‘developmental journalism.’’

With the communications media being seen as *“Trojan horses for the
transpational styles of consumption’’s3 and the Third World viewing
the battle as a *‘liberation struggle,’’>4 it is not entirely surprising that
their new approach to information should see it more as a necessary
public utility. Dilip Mukerjee advocates a complete break with the
Western philosophy of journalism:

Our need is urgent and acute: we belong to societies which are in the
0 3 g -
process of restructuring and reshaping themselves. In our envitronment

49. Merrill, pp. 5-6.

50. Somavia, p. 6.

51. Read, p. 164.

52. Ibid., p. 160.

53. Somavia, p. 16.

54. Nathans, p. 24. This sentiment has been echoed frequently in Third World forums.



174 THE FLETCHER FORUM Spring 1977

there is, and thete will be for a long time to come,much that is ugly and
distasteful. If we follow the western norm, we will be playing up only
these dark spots, and thus helping unwittingly to erode the faith and
confidence without which growth and development are impossible....

“In other words,”” he adds, ‘‘we need a new style of journalism which
asserts that good news is just as newsworthy as bad news. "’

This journalism, it is further suggested,must be integrated into
national development policies if those policies are pot to be subverted
by contrary media influences. In a more positive sense, t00, com-
munication is vital if development is to receive the support and co-
operation of the masses. With this 2im in mind, the developmental
journalist will need to be not an objective reporter of ‘“‘newsworthy’’
events but a social analyst and educator, playing a vital part in 2 national
struggle for human progress.>¢ There are admittedly some grounds for
disquiet in this thesis; the thin line between education and propaganda
is one few Third World analysts are prepared to draw. And little is said
explicitly about whether development and developmental journalism
will both be directed from the same source: a government.

Corollary to this new conception of the media is a belief in its *‘social
control.” Banning or expulsion has, at best, a cosmetic effect; and, as
Somavia points out, ‘‘the transmission of information confers power
and every society should be organized so that those holding power are
socially responsible for its use.’’s? Third World countries have used this
argument to demand that transnational media be placed within a
“‘framework of legal and social accountability’’ which would ensute that
national developmental goals would not be subverted. They have called
for a ‘‘balanced flow’’ of information rather than a ‘‘free’’ flow and
attempted to strengthen indigenous national communication structures
to this end.

Most active in this regard have been the non-aligned nations, which
— after conferences at Algiers in September 1973, Lima in August
1975, and Tunis in March 1976 — demanded a new international
information order ‘s vital as a new international economic order’’ and
announced the formation of a news-agency pool in New Delhi last
July.s® With delegates calling for, in Tanzanian Information Minister

55. Mukergjee, p. 11.

56. Sec Somavia, p. 4, Nathans, p. 24, and M.V. Desai, “‘Communicators as Partners in
Development,”’ Times of India, July 10, 1976. p. 11.

57. Somavia, p. 13.

58. Swinton, ‘‘Background,”” pp. 8-9; Reuter wire services, February 3, 1975; Nikhil
Chakravartty, ““A non-aligned news pool,”” Times of India, July 10, 1976, p. 10; The Hindu,
Madras, July 14, 1976. 62 countrics were represented at the conference whose conclusions were
affirmed at the Nonaligned Summit Meeting in Colombo later last year. For details, scc news
reports, July 9-14, 1976.



Vol. 1 “INFORMATION IMBALANCES 175

Mawakawago’s words, ‘‘a decisive assault against the establishment
structures of our misinformation and denigration,’’® it was not sut-
prising that the emphasis was on co-operation and resource-sharing. As
the Delhi Economic Times editorialized:

While none of the news agencies in the non-aligned nations can possibly
match the resources of the big news agencies based in the U.S., the U.X.,
or France, 2 common pool of their flow of news may perhaps be able to
compete with the giants on somewhat equal terms. 50

The pool is not devoid of problems, however. Not the least of these
are the financial burdens (which will have to be borne, in all
probability, by governmental subsidies) and the technical in-
frastructure, which for all practical purposes does not yet exist. More
important, perhaps, are the nonaligned countries’ own widely differing
news agencies, each with distinctly individual ideas of how things
should be done.6! The news pool’s constitution has been careful to tread
gingerly on sensitve issues of national sovereignty. (The conference itself
was not entirely successful at glossing over the political heterogeneity of
its participants; the Qatar delegate was reported to be *‘tearing his hair’’
over the time spent in ‘‘talking about socialism. . .im-
perialism. . .etcetera.’’)2 For instance, it is emphasized that the pool is
“‘not a supranational news agency,’”’ nor is it ‘‘intended to substitute
news exchange arrangements already existing among non-aligned
countries.’’63 Each member country will bear the costs of its own pat-
ticipation. As Mrs. Gandhi explained, the major purpose is to enable
the non-aligned ‘‘to hear Africans on events in Africa. . .and get an
Indian explanation of events in India.”"¢4

Obviously, the issue is more complex than that. In a dispute between
two non-aligned countries, neither is likely to entertain the other’s
version of the dispute in the pool. Bangladesh Information Minister

59. Quoted in Overseas Hindustan Times, July 22, 1976, p. 16.

60. The Economic Times, Bombay, July 15, 1975. As this article goes to press, India’s
Mohammad Yunus, Chairman of the pool’s Co-ordinating Committee, has announced that the
pool will set up 50 offices — 17 each in Asia and Africa, and 10 cach in Latin America and Europe.
Pool dispatches will be in English, French, Arabic and Spanish. Oaly regional headquarters are
being set up; “‘we do not regard ourselves as one bloc,”” Mr. Yunus explined (Asian Studeat,
January 29, 1977). In what is virtually a confirmation of the Third World’s complaints about the
western media, this development went largely unreported in the American press.

61. “‘Co-opcration on Information,’’ Intermedia, August 1976, Vol. 4, No. 4, p. 1. A meeting
of communications experts was held in Baghdad in January 1977 to discuss the technical problems.

62. Shyamala Shiveswatkar, interview with Osman Abu Said, Overseas Hindustan Times, July
22, 1976, p. 5. The other interviews on the same page bear testimony to the widely differing at-
titudes and perceptions of the delegates, though the article’s headline stresses that ‘‘Co-operation

is the basic theme.’’ See also Chakravartty, op. cit.

63. “‘Objectives,’’ point 5. The constitution of the news pool is reprinted in The Hindu, op. cit.

64. D.M. Silvera, *‘A Challenge to Transnationls,’’ Indian Press, op. cit., p. 24.



176 THE FLETCHER FORUM Spring 1977

Azizul Huq declared that ‘‘as a matter of policy, the pool should accept
and disseminate information about a country emanating from the news
media of that country.”’ss Yet where that information is merely
propagandistic, or where it appears unlikely to ‘‘sell as news,”” it may
never be published. Kenyan newspapers, for instance, would scarcely
have published Uganda’s version of the events at Entebbe. Non-
alignment, to mix a couple of metaphors, may produce strange bed-
fellows, but the bed is not always one of roses.é6

Another concern which has arisen out of this policy is one that the
news pool might seek to replace entirely the existing facilities offered by
the transnationals. The USIA found in Samachar’s decision to
discontinue UPI services ‘‘an earnest of this intention.’’s? The Chair-
man of the Delhi conference, India’s Mohammed Yunus, who
reportedly ‘‘drew attention’’ to this action,$® remarked that “‘the so-
called free flow of opinion at the very least has to be dammed in.”
Yugoslavia, which had described its own pool as a contribution to the
“‘democratization’’ of news, disagreed, telling a Swiss paper that,
rather than replace Western news facilities, it would *‘augment’’ them
and serve as a ‘‘corrective.”’®® It remains to be seen which school of
thought will eventually prevail.

A corollary development has been the increasing competition bet-
ween the Yugoslav news agency, Tanjug, and Samachar for the
leadership of the news agencies’ pool. Tanjug, which has been the
beneficiary of a $13 million ‘‘modernization’’ program by the Yugoslav
government, used its four 38,000 watt transmitters to ‘‘win the contest’’
by serving more non-aligned newsmen at the Colombo Summit
Conference.”® Samachar, however, plans ‘“‘to be one of the larger
agencies of the wotld’”’ and intends to station correspondents in 50
countries.”? While the rivalry has thus far not been acrimonious, it
portends interesting developments within the news pool as time wears
on.”

65. Ibid.
66. See Ranjan Gupta, *‘Nonaligned Nations’ Press Pool Plan Stymied,”” The Boston Sunday
Globe, October 31, 1976, p. 11.

67. *‘Non-Aligned Countties Organize News Agency Pool,”” USIA Research Note (unclassified),
August 4, 1976, p. 2.

68. Nathan, p. 7.

69. USIA, p. 2.

70. Swinton, ‘‘Background,’’ p. These transmitters have a world-wide range. Sec Reuters wire
service, February 3, 1975.

71: Mukerjee, p. 15; Bhaskar Rao, p. 11.

72. See Gupta, op. cit. One report on the penultimate day of the New Dethi conference,
however, noted that *‘there were also lingering doubts among some of the smaller countrics about
the possibility of the technically more advanced pool members acquiring a dominant voice, to their
detriment, in the proposed pool.”” The Statesman, Calcutta, July 13, 1976, p. 1. The Tanjug-
Samachar contest may not entirely be welcomed.



Vol. 1 “INFORMATION IMBALANCES"’ 177

Of more international import, however, have been the actions of
UNESCO, which has increasingly been used by the Third World as a
forum for their grievances. UNESCO, which began surveying the issue
in 1967 and has produced several monographs on information im-
balances since, received a fresh mandate with a 1972 Soviet resolution
calling for the drafting of ‘‘fundamental principles governing the use of
the mass media.”” After several discussions, notably in Paris in
December 1975 and San Jose in July 1976, UNESCO experts presented a
draft declaration of these principles to the General Conference in Paris
last December. Among other things, it declared (Article XIII) that
“‘states are responsible in the international sphere for all mass media
under their jurisdiction”” — a statement that touched off a raging
controversy between the Third World and those in the West who feared
that, as one American put it, ‘“UNESCO is already inventing for the
world the moral and political authority to justify repression of the
press.”’”> As accusations and counter-charges were traded, the issue
crystallized at Nairobi:

Here, in effect, the nations of the world will be voting on what con-
stitutes the proper, sanctioned use of the media in today’s world. 74

By a 78 to 15 majority, the resolution was referred to a negotiating
committee, where it will remain for two years.

““The Free Press Threatened’’ or ‘‘Overdone Outrage?”’

American reactions to the Third World moves have been emphatic,
with the U.S. press citing everything from the Universal Declaration of
Human Rights” to the liberal belief in a free press as essential to a free
society.” Some columnists went so far as to term the proposals ‘“cleatly a
Soviet plot to extend the USSR philosophy of state control of the media
into the international sphere and thereby give it UNESCO sanction.”’”?
What has caused most concern is the Third World espousal of “‘social
control’’ of the media and governmental regulation of information, as
in the non-aligned news pool. ‘‘Developmental journalism is, by

73. Sussman, p. 22.

74. William G. Harley, ‘‘Intcrnational Showdown on Press Freedom,” background paper, U.S.
National Commission for UNESCO, p. 7.

75. David Anable, *‘A Russian Threat to the International Press,”” The Washington Post, May
25,1976, p. AlS.

76. Freedom at Issue, p. 4.

77. Anable, p. A15. Sussman, p. 14, makes the point that when American media in the future
run afoul of foreign governments, *‘the onus thereafter will be on this country for having defied an
international agreement.”’



178 THE FLETCHER FORUM Spring 1977

definition, the handmaiden of government,’’78 objects Freedom
House’s Leonard Sussman. ‘‘[It] is a denial of the developing peoples’
tight to know more than any government may choose to tell.”’79

By conttast, the Manchester Guardian chided *‘some quarters” for
their “‘overdone outrage.”’ For one thing, there was little recognition
in the American press that some of the Third World’s basic complaints
were legitimate and reasonable; for another, as the Economist pointed
out, ‘‘as the non-aligned plan now stands, it should pose no great threat
to press freedom either. Member agencies [in the news pool] will still
have the option of supplementing pool reports with news from other
sources, including Western ones.”’s! Certainly in the few months the
pool has been in operation there has been no evidence of an impending
demise of the transnationals.

Nevertheless the issue is too important to remain in the state of
suspended animation to which the Nairobi vote has consigned it.
Information imbalances do exist, and there 75 ‘‘a widespread resentment
in many developing countries of the dependence on external
organizations, in whose running they have no voice, who select news
according to a foreign philosophy, and whom, rightly or wrongly, they
do not fully trust.”’s> Few arguments could be less appropriate than that
of the Washington Post, which averred that press freedom is “‘a simple
matter of principle coinciding with commercial self-interest,’’s> for
developing countries believe that the profit motive should be curbed by
some social accountability. The question which greatly troubles Western
pewsmen is whether social accountability will merely be a euphemism
for repressive government control. The fact that some Third Worlders
are urging press curbs as part of a ‘‘right to security of information’’®4
does nothing to ease their doubts. As Sussman asks:

78. Sussman, p. 22. There is a fascinating discussion of this question in the Indian context, by
the Managing Editor of the Sunday Times, London, in Ron Hall, “‘Dcvclopmcnt_]oumalism or Just
Good Journalism,”’ Vidura, Bombay, No. 1, 1976, pp- 3-6.

79. Sussman, pp. 2-3, 10, 7.

80. The Guardian, Manchester, August 14, 1976. There has been some resentment in the Third
World, especially of the veiled threats in the British fourth estate that Western 2id and economic
policies would be contingent on good behavior at Colombo. Sece the statements of The Daily
Telegraph and the President of the British Institute of Journalists, Maurice Green, in ‘“Non-
Aligned News Pool: Western Misconceptions,” The Hindu, Madras, August 3, 1976. UNESCO’s
Director-General M’Bow has also been critical. See Neue Zurcher Zeitung, September 21, 1975.

81. The Economist, London, September 7, 1976.

82. Sommerlad, p. 9. See also Rosenfeld’s reassessment, op. cit. p. 162.

83. Washington Post, July 30, 1976, p. A22. There is some suspicion in the Third World that
commercial self-interest is pethaps more important here than principle. Mukerjee, p. 10, quotes
Yugoslav Minister for Information Muhammad Berberovic as attributing the West's “‘hostile
reaction’” to the fact that ‘“they have a monopoly today and want to maintain it atall costs.”

84. Somavia, p. 16.



Vol. 1 “INFORMATION IMBALANCES”’ 179

Who or what will monitor the news? Who or what will balance the flow?
Who or what will ‘‘integrate’’ the various communications media within
countries and in the international sphere? And who or what will regulate
the inevitable conflicts with present international news agencies
operating inside and between the third and free worlds? &

The answer he provides — ‘‘governments’’ — does not please him at
all.

The Third World is not as dismayed by governmental involvement.
Many newsmen defend state financing on the grounds that the private
media in most less developed nations lack the economic and personal
resources to sustain an agency. While Sussman argues that even the
“‘mixed’’ system *‘places the non-state media in impossible competition
with the government’s power, funding and control of resources,’’6 a
Third Worlder could well reply that that would still be better than the
present impossible competition with the power, funding, and resources
of the transnational agencies. Belated Western exhortations, that the
private media in developing countries be strengthened instead, provide
no answer to the objection that this will not solve the disequilibtia
inherent in the world’s transnational power structure. In any case, were
any clash to occur between transnational desires to unrestricted com-
munication and a state’s wish to control its channels of information,
there is little doubt in international law as to which would win out. The
sovereignty of states is a principle considerably higher on the hierarchy
of laws than the norm of free speech.”

This is not to say that the Third World position is entirely without
loopholes. When Mrs. Gandhi speaks of “‘an Indian explanation of
events in India,” she obviously means not an explanation by those
Indians opposed to her policies, but by the Indian government. As the
London Economist remarked about its own suggestion that the non-
aligned news pool be of private media, not governments: “‘this too can
only be as free as its member papers which, under pressure from
governments, are getting less free every day.’’s8 The political freedom to
dissent publicly is being increasingly circumscribed and there seems
little the media can do about it. As more and more developing countries
stress stability over pluralism as an essential precondition for
development, it is frequently argued that debate is a luxury when food

85. Sussman, p. 19. Italics in original have been omitted.

86. Sussman, p. 20.

87. Sommerlad, p. 4. Also see Kaarle Nordenstreng and Herbert Schillet, *‘Free Flow of Infor-
mation: Helsinki and After,” Journal of Commaunication, Winter 1975-6, for the application of
the question to Soviet-American relations.

88. The Economist, op. cit. For a comprehensive list of Third World governmental sanctions

against the media, see Newsweck, September 6, 1976, *‘A Bow to Big Brother?"’



180 THE FLETCHER FORUM Spring 1977

is more important than freedom.

Nevertheless, it is unlikely that things will ever come to the sorry pass
feared by some of the more imaginative Western critics. London’s
Financial Times urged the West not to be ‘‘unduly offended by the
thetoric, for the reality is different...because most of the things the
third world wants...if they come at all, will have to come mainly from
the West.”’s® The Times of India supported this assertion, suggesting
that a solution of the ‘‘basic issues >’ demanded ‘‘co-operation with
rather than antagonism toward the West.’9

This does not mean that the question can be forgotten or even in-
definitely ignored. The Third World is not likely to give up its charges
of unfair treatment at the hands — or teletypes — of the transnationals.
Instead of seeking to combat such criticism with pressure or polemic, the
West could contribute greatly to 2 more genuinely free flow of in-
formation by encouraging the development, with money ot know-how,
of Third World media—both private and governmental—as a useful
additional source of information. It could assist in a restructuring of
international communication links—revising discriminatory cable
tarrifs, helping set up new channels—that would be both fair and
rational. It could welcome the existence and expression of views and
opinions colored by different ethnic and cultural perceptions. It could
make developmental news ‘‘sell”’ by presenting it as a response to
mankind’s most dramatic and elemental challenge, the challenge of
survival.

What is a genuine cause for universal concern is the decision of an
increasing number of societies to festrict the flow of information in
order to shut themselves off from the iniquities of the information
order. An opportunity to participate more fully in international com-
munications is necessaty if these societies are to open themselves to the
wotld again. The need is not for outrage, but understanding; for in-
formation structures that will ‘‘open windows on the world” but
preserve the socio-cultural integrity of Third World nations; for
communications channels that will maintain a balance between “‘in-
dependence from monopoly control’” and “‘enrichment of information
resources.’’®! An accomodation is vital if there is to be any meaningful
flow of information at all. Meanwhile neither the votaries of an
unrestrained press nor the advocates of absolute government control are
likely to spend the two years before the next UNESCO meeting letting
sleeping dogmas lie.

89. The Finandal Times, August 12, 1976.
90. The Times of India, August 11, 1976.
91. The phrases ate from Sommerlad, p. 10; Bhatia, op. cit.; Read, p. 187.



